Schippersvan de "Bruine Vloot" protesteren 26 maart met een mini Sail op het IJ


Lees hier verder - bron: Parool / Amsterdam





Point of vieuw: "Bruine Vloot" versus Beroepsvaart



De in het Parool recent aangehaalde "oude tjalken, klippers en schoeners" geven ten onrechte


het beeld van een idyllisch sprookje, een (te) dure hobby en makkelijk geld verdienen.




De gedateerde omschrijving"Bruine Vloot" voor de hedendaagse Nederlandse Zeilvaart


geeft in toenemende mate problemen en aanleiding tot precedenten,


met name dat te pas en te onpas de "Bruine Vloot" consequent niet gelijkgetrokken wordt


met de "gewone" reguliere beroepsvaart.



De tijden van de "Bruine Vloot" zijn al lang voorbij!



De zeilvaart is een professionele scheepvaartbranche en behoort tot de Nederlandse beroepsvaart.



Veiligheid



Schepen en bemanning van de Nederlandse zeilvaart, met ruim 400 schepen 's werelds grootste vloot,


voldoen aan de strenge eisen van de Nederlandse (Europa's strengste) wetgeving.


Om hieraan te voldoen moeten alle investeringen niet alleen voorafgaand aan de eerste vaartocht


worden gefinancierd en gedurende vele jaren, ook in tijden van crisis worden terugverdiend.


Zeilen is een steeds duurdere (en steeds duurzamere) manier om goedkoop vooruit te komen!



Opleiding



Niet alleen de bemanning van de Nederlandse zeilvaart wordt opgeleid aan de internationaal erkende


Enkhuizer Zeevaartschool ...(link)


.... voor de "kleine zeilvaart" (Binnenland) en "Grote Zeilvaart" (Zeevaart)


Ook buitenlandse studenten volgen deze opleiding, tot verleden jaar zelfs in het Nederlands!


Deze opleiding voldoet aan de eisen van de Nederlandse en internationale wetgeving.



Seizoensgebonden



Het vaarseizoen van de passagier zeilvaart binnen Nederland (en Europa) ligt in het zomerseizoen


met maximaal zes maanden effectieve vaartijd. Een groot deel van de omzet moet in de winter


worden gerealiseerd, o.a. door het aanbieden van Bed & Breakfast, een noodzakelijk onderdeel


van de bedrijfsvoering en het verdienmodel van de professionele zeilvaart.


Het vaarseizoen van wereldwijd zeilende passagiervaart is verdeeld over het hele jaar.



Onderhoud



In de wintermaanden worden de schepen van de zeilvaart in Nederland op talrijke Nederlandse


scheepswerven onderhouden en gereed gemaakt voor het zomerseizoen.


In deze periode worden de schepen o.a. aan diverse periodieke keuringen onderworpen


om aan de steeds uitgebreidere en strengere Europese veiligheidseisen te voldoen.


Het reguliere onderhoud, periodieke keuringen en regelmatige totale refit


van wereldwijd zeilende passagiervaart gebeurd wereldwijd, afhankelijk van het reisschema.




De stichting VHZC is een ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling)


hier meer informatie over ANBI



©2008 -2019 Stichting Verenigde Hollandse Zeil Compagnie - V H Z C